Page 30 - Jaarverslag 2020
P. 30

Bestuursverslag | Hoofdstuk 3
 Voor de jaarlijkse pensioenoverzichten hanteren wij de door de Pensioenfederatie voorgeschreven UPO-modellen
In lijn met de geldende wet- en regelgeving willen wij (gewezen) werknemers, pensioengerechtigden en werkgevers op
een heldere en begrijpelijke wijze informeren over het beleid en de uitvoering.
Communicatiebeleid
Het bestuur heeft een communicatiebeleid vastgesteld. Hierin zijn onder meer de missie, visie
en kernwaarden van Pensioenfonds Detailhandel opgenomen. Bovendien is er per doelgroep
een communicatiestrategie vastgesteld om pensioeninformatie zo persoonlijk en toegankelijk mogelijk te maken. Het communicatiebeleid wordt periodiek geëvalueerd en indien nodig herzien. Daarnaast wordt ieder jaar een communicatiejaarplan opgesteld. Dit plan is gebaseerd op het communicatiebeleid.
Communicatiejaarplan
Ieder jaar wordt een communicatiejaarplan opgesteld, met daarin doelstellingen en actiepunten, inclusief
de middelen voor de groepen van werknemers. De deelnemers zijn onderverdeeld in actieven, gewezen deelnemers en gepensioneerden.
Persbeleid
Goede en juiste berichtgeving in de pers is belangrijk voor het vertrouwen van de (gewezen) werknemers, aangesloten werkgevers en gepensioneerden bij Pensioenfonds Detailhandel. Om de aandacht
voor het Pensioenfonds Detailhandel in de pers en de verwachtingen op basis van berichten in de media over het pensioenfonds goed te managen, is er een pers- en publiciteitsbeleid ontwikkeld. Bij alle media- en perscommunicatie staat het belang
voor de (gewezen) werknemers, werkgevers en gepensioneerden centraal. Het persbeleid wordt uitgevoerd door de persvoorlichter. Zij is het eerste aanspreekpunt voor de media. In beginsel doet de voorzitter van het pensioenfonds de woordvoering.
UPO en Berichtenbox
Voor de jaarlijkse pensioenoverzichten hanteren
wij de door de Pensioenfederatie voorgeschreven UPO-modellen. Het UPO wordt waar mogelijk digitaal verstrekt. Werknemers die hier bezwaar tegen hebben, kunnen dit aangeven en ontvangen het UPO schriftelijk. Actieve deelnemers die bij de Berichtenbox zijn aangesloten en hun e-mailadres hebben opgegeven, krijgen een notificatie dat het Uniform Pensioenoverzicht (UPO) beschikbaar is in ‘Mijn Omgeving’ achter de inlog op de website van Pensioenfonds Detailhandel.
Digitaal
Het pensioenfonds wil zoveel mogelijk digitaal communiceren. Die werkwijze is milieuvriendelijker en kostenefficiënter. Zo kan iedere deelnemer alle post van het pensioenfonds digitaal ontvangen. Ruimere regels van toezichthouder AFM maken dit mogelijk. Deelnemers kunnen zelf intekenen voor digitale communicatie of aangeven alleen schriftelijk post te willen ontvangen. Voor starters in de detailhandel gebruiken we pensioen1-2-3.
Jij&Wij Magazine
Driemaal per jaar ontvangen werknemers Jij&Wij magazine. Doel: deelnemers op een toegankelijke manier bij pensioen te betrekken en informatie te delen. Het magazine koppelt verhalen uit het echte (werkzame) leven aan pensioenonderwerpen.
 












































































   28   29   30   31   32