Page 7 - Verkort Jaarverslag 2020
P. 7

Pensioenfonds Detailhandel
   Mei
De financiële markten herstelden zich snel. Positieve beleggingsresultaten werden geboekt. Mede door het gunstige beursklimaat en het afdekken van de renterisico’s werd eind 2020 een plus van 14,2 procent op de beleggingen van het pensioenfonds gerealiseerd. Exclusief de afdekking van valuta- en renterisico is het rendement 4,4 procent.
Juli
De rente is verder gezakt van 0,9 naar 0,3 procent. Om pensioen te laten meegroeien met de prijsstijgingen (indexatie) moeten pensioenfondsen minstens een beleidsdekkingsgraad van 110 procent hebben. Door de blijvend lage rente, hebben we dat helaas niet kunnen realiseren.
April
2020 was door de coronamaatregelen een bittere pil voor veel bij ons aangesloten werkgevers. Daarom openden wij een digitaal coronaloket waar bedrijven uitstel van de premiebetaling konden krijgen. Een deel van de werkgevers heeft van deze mogelijkheid gebruik gemaakt.
Juni
Het nieuwe Maatschappelijk Verantwoord Beleggingsbeleid (MVB) van het pensioenfonds werd in het voorjaar van 2020 vastgesteld door het bestuur. Hierin staan de keuzes, acties en doelstellingen die het pensioenfonds heeft op het gebied van MVB. Want MVB moet doorklinken in elk onderdeel van beleggen. In de komende jaren worden er forse CO2-reducties gerealiseerd in alle beleggingscategorieën.

5   6   7   8   9